Школска 2021/2022

28.10.2021

2.11.2021

Септембар 2021:

ravnomerno-i-ravnomermo-promenljivo-pravolinijsko-kretanjeПРЕУЗМИravnomerno-kruzno-kretanje-materijalne-tackeПРЕУЗМИ

srednja-i-trenutna-brzinaПРЕУЗМИ

ubrzanjeПРЕУЗМИ

Школска 2020/2021

Датум: 16.4. 2021. 

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Џул-Ленцов закон

Анализираћемо вјежбу, дискутовати ваша рјешења и рјешити недоумице.

Погледајте лекцију и видео снимак који вам шаљем у наставку.

Dzul Lencov zakon

Датум: 9.4. 2021. 

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Лабораторијска вјежба: Провјера Омовог закона

Пробајте самостално да одрадите лабораторијску вјежбу. Податке пишете у табелу коју вам шаљем у наставку са анимације коју такође прилажем. Све што не буде јасно слободно питајте.

Провјера Омовог закона

https://phet.colorado.edu/sims/html/ohms-law/latest/ohms-law_sr.html

Датум: 2.4. 2021. 

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Кирхофова правила

Погледајте лекцију коју вам шаљем у наставку, Ако буде било нејасноћа дискутујемо у групи.

255-kirhofova-pravila

Задаћа: Завршите задатак који је дат на крају лекције.

26.3.2021

Elektricna-otpornost-provodnika-i-vezivanje-otpornika

Јануар и фебруар 2021

28.10.2020.

Tема: Њутнови закони и трење

http://dfih.org/srednja-skola-i-razred/sila/lekcija/1/njutnovi-zakoni

Кад погледате лекције, видео снимке и анимације, одиграћемо квиз знања, као припрему за контролни рад

http://dfih.org/i-razred/uvod

http://dfih.org/i-razred/mehanicko-kretanje

http://dfih.org/i-razred/sila

Од 24.4.2020. године, лекције ће се постављати на почетку ради лакшег праћења.

 

Датум: 15.6. 2020. Редни број часа: 72 (11 h 25 min– 11 h 55 min)

Наставна тема: Mагнетизам

Наставна јединица: Закључивање оцјена

Датум: 12.6. 2020. Редни број часа: 71 (9 h 40 min– 10 h105 min)Наставна тема: МагнетизамНаставна јединица: Систематизација градиваI3-2, ocjeneДатум: 8.6. 2020. Редни број часа: 70 (11 h 25 min– 11 h 55 min)

Наставна тема: Mагнетизам

Наставна јединица: Утврђивање градива

Питајте ако шта није јасно и погледајте оцјене (још мале исправке могу бити).

Датум: 5.6. 2020. Редни број часа: 69 (9 h 40 min– 10 h105 min)

Наставна тема: Магнетизам

Наставна јединица: Самоиндукција, други дио

Самоиндукција, други дио

Датум: 1.6. 2020. Редни број часа: 68 (11 h 25 min– 11 h 55 min)

Наставна тема: Mагнетизам

Наставна јединица: Самоиндукција, први дио

Сомоиндукција, први дио, оглед 

Датум: 29.5. 2020. Редни број часа: 67 (9 h 40 min– 10 h105 min)

Наставна тема: Магнетизам

Наставна јединица: Ленцово правило

Погледајте лекцију и два кратка занимљива видео клипа

341-lencovo-pravilo

Датум: 25.5. 2020. Редни број часа: 66 (11 h 25 min– 11 h 55 min)

Наставна тема: Mагнетизам

Наставна јединица: Фарадејев закон

Погледајте други дио презентације везан за електромагнетну индукцију, као и кратку лекцију: Фарадејев закон

Датум: 22.5. 2020. Редни број часа: 65 (9 h 40 min– 10 h 10 min)

Наставна тема: Магнетизам

Наставна јединица: Електромагнетна индукција, увод

Погледајте презентацију и анимацију, па ћемо дискутовати за вријеме часа.

Elektromagnetna indukcija, uvod

https://phet.colorado.edu/sims/html/faradays-law/latest/faradays-law_sr.html

Датум: 18.5. 2020. Редни број часа: 65 (11 h 25 min– 11 h 55 min)

Наставна тема: Mагнетизам

Наставна јединица: Амперова и Лоренцова сила

Погледајте презентацију и видео снимке. Запишите само основне ствари у свеску.

Датум: 15.5. 2020. Редни број часа: 64 (9 h 40 min– 10 h 10 min)

Наставна тема: Магнетизам

Наставна јединица: Магнетни момент атома

Погледајте презентацију коју вам шаљем у настaвку и пишите ако има шта нејасно. Мало су компликованије формуле, па запамтите само основне ствари

.Magnetni moment atoma

Датум: 11.5. 2020. Редни број часа: 63 (11 h 25 min– 11 h 55 min)

Наставна тема: Mагнетизам

Наставна јединица: Магнетно поље. Магнетна индукција и флукс

Погледајте лекцију и занимљиве видео снимке које вам шаљем у наставку.

Датум: 8.5. 2020. Редни број часа: 62 (9 h 40 min– 10 h 10 min)

Наставна тема: Наизмјенична струја

Наставна јединица: ОТПОРНОСТИ У КОЛУ НАИЗМЈЕНИЧНЕ СТРУЈЕ

Прије него што прочитате данашњу лекцију, погледајте сјајне презентације које сте ви урадили, као и оцјене које сте до сада добили (може бити малих измјена и још оцјена), па ако има грешака или ако је неко оштећен нека ми пише приватну поруку. Прва оцјена је из контролног рађеног онлајн, а остале за активност (задаће, презентације…)

Miljana Mijic-Tesla i naizm struja

Nikola Tesla – Slavica Vitić

I3-2, ocjene

У колу једносмjерне струје може се појавити једна врста електричне отпорности – термогена (омска) отпорност  R.

Процеси који се догађају у колу кроз које протиче наизмjенична струја су сложенији од процеса при протицању једносмjерне струје. Кола наизмjеничне струје могу да садрже сљедеће елементе: термогени отпорник отпорности R, калем коефицијента самоиндукције L и кондензатор капацитивности C, тако да у колу наизмјеничне струје постоје три врсте отпорности:

  1. термогена отпорност  R [Ω]
  2. индуктивна отпорност XL   [Ω] 
  3. капацитивна отпорност Хс   [Ω]

Термогена отпорност

Као и код једносмjерне струје термогена отпорност у колу наизмjеничне струје је:

гдjе је: ϼ – специфична отпорност материјала од кога је проводник направљен,  l  – дужина тог проводника, а  S  је површина попречног пресjека тог проводника. Најједноставније коло наизменичне струје садржи извор (генератор) наизмjеничне струје, проводнике и један термогени отпорник

Назив: ”термогени” потиче од тога што протицању електричне струје кроз ову врсту отпорника енергија електричне струје трансформише се у топлотну енергију. Одговарајућа отпорност се назива термогена или активна отпорност.

У проводнику који има само термогену отпорност, јачина наизмjенична струјe прати у истом ритму, без кашњења промjене напона на његовим крајевима. Каже се да су струја и напон су у фази (у истим тренуцима достижу максималне и нулте вриједности и мjењају смjерове).

Индуктивна отпорност: На извор (генератор) наизменичне струје прикључен је калем (соленоид) коефицијента самоиндукције (индуктивности) L и занемарљиве термогене отпорности.

Наизмјенична струја ствара у калему промjенљиви магнетни флукс. Због тога се у калему јавља електромоторна сила самоиндукције која смањује сваки пораст наизмjеничне струје и дjелује као извjесна отпорност. Та отпорност која се јавља у сваком калему при промjени јачине наизмjеничне струје због самоиндукције назива се индуктивна отпорност. Индуктивна отпорност калема сразмjерна је коефицијенту самоиндукције (L) и кружној фреквенцији наизмjеничне струје (w):

Мjерењима је утврђено да после укључивања индуктивног калема, индуктивна отпорност у колу наизмjеничне струје изазива кашњење промjене јачине струје у односу на промjену напона за четвртину периода.

Капацитивна отпорност

Када се кондензатор прикључи на извор једносмjерне електричне струје, он се за кратко врijеме напуни (наелектрише), након чега кроз њега престаје да тече струја. Значи, кондензатор у колу једносмjерне струје представља прекид кола, тј. кроз коло са кондензатором једносмjерна струја не може да тече.

Када се нађе у колу наизменичне струје, кондензатор би се у једном смjеру пунио до неког максималног наелектрисања, односно напона. Када струја промjени смjер, кондензатор се најприје празни, а затим поново пуни до максималног наелектрисања, осносно напона, али супротног смјера. Ово наизмјенично пуњење и пражњење кондензатора се периодично понавља у ритму фреквенције струје и омогућава да наизмјенична струја на одређени начин протиче кроз кондензатор (наелектрисање не пролази кроз кондензатор, већ се наелектришу његове плоче). За наизмјеничну струју кондензатор представља неку врсту отпорности која се назива капацитивна отпорност.

Код кондензатора је супротан случај у односу на индуктивни калем, кроз кондензатор струја предњачи напону.

Индуктивна и капацитивна отпорност су пасивне отпорности у колу наизменичне струје и називају се реактивне отпорности. У њима нема претварања електричне енергије у топлоту (под условом да немају термогену отпорност).

Датум: 4.5. 2020. Редни број часа: 61 (11 h 25 min– 11 h 55 min)

Наставна тема: Наизмјенична струја

Наставна јединица: Генератор наизмјеничне струје

Батерије и акумулатори дају једносмjерну струју (увијек исти смјер). Ако се магнет стално увлачи и извлачи или ако се прекидач примарног кола стално укључује и искључује – у секундарном колу слободни електрони се крећу кроз проводник час у једном час у другом смjеру – наизмјенично мjењају смjер кретања.

При увлачењу магнета јавља се електрична струја једног смjера. При извлачењу магнета јавља се електрична струја другог смjера

Електрична струја чија се јачина и смјер наизмјенично (периодично) мјењају назива се наизмјенична струја.

Наизмјенична струја се добија помоћу индукционих генератора. Њихов рад се заснива на електромагнетној индукцији коју ћемо после радити. Индукциони генератор се састоји од металног рама (ротор) који ротира у хомогеном магнетном пољу сталног магнета (статор).

При окретању рама његове стране пресјецају линије магнетног поља, пролазећи час поред једног, час поред другог магнетног пола. При овоме  се у раму индукује струја час једног, час другог смјера.

Ова врста генератора – која за ротор има жичани рам, а за статор сталне магнете – назива се динамо машина. Постоји и обрнут принцип, гдје је ротор магнет, тј. електромагнет, а статор има намотаје жице у којима се индукује струја. Оваква врста генератора назива се алтернатор. Код електрана се за производњу електричне енергије углавном користе алтернатори.

За покретање ротора у генератору потребна је енергија. Ротор се обично налази на једном крају осовине, док се на њеном другом крају налази турбина. У хидроелектрани на лопатице турбине пада вода са велике висине и окреће осовину. У овом случају кинетичка енергија ове воде се претвара у електричну енергију. У термоелектранама и нуклеарним електранама турбину окреће снажан млаз водене паре који потиче из  парног котла. Код њих се једино разликује извор енергије потребне да изазове кључање воде у котлу. У термоелектранама та енергија се добија сагоревањем неког фосилног горива: угља нафте…  У нуклеарним електранама ова енергија се добија фисијом уранијума или плутонијума у нуклеарном реактору. Постоје још електране које користе енергију плиме и осјеке или енергију вјетра.

Датум: 27.4. 2020. Редни број часа: 60 (11 h 25 min– 11 h 55 min)

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Електрична проводљивост чврстих тијела

Погледајте лекцију и видео снимке. У своју свеску само записишите буквално основне ствари због вас (болдирано), а сав материјал остаје овдје на блогу. Нема потребе да ми шаљете слику преписане лекције и слично, него само конкретно шта се буде од вас тражило.

Од 24.4.2020. године, лекције ће се постављати на почетку ради лакшег праћења.

 

Датум: 24.4. 2020. Редни број часа: 59 (9 h 40 min– 10 h 10 min)

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Џул-Ленцов закон

Погледајте лекцију и видео снимак који вам шаљем у наставку.

256Dzul Lencov zakon

Предметни професор: Огњен Нинковић

Датум: 23.03. 2020.

Редни број часа: 50

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Утврђивање градива – Припрема за контролни рад

Драги моји ученици, поздрављам вас и надам се да ће бити успјешан и овакав вид наставе.

Поновите основне ствари из области: Електростатика и електрична струја

Контролни ћемо урадити као квиз (сличан смо радили прије у кабинету информатике). У понедјељак, 23.3.2020 у 13 h ћемо одрадити пробни тест из опште културе као игру и да видите на који начин ће изгледати прави контролни који ће бити у петак у 12 h 45 min. Дакле, на својим телефонима куцате на интернет претраживачу kahoot play, и после шифру коју вам ја шаљем у групу пред тест. После куцате своје име и презиме (без надимака и слично). Препорука је да имате поред себе оловку и папир кад будете радили контролни, јер ће бити 2-3 једноставна задатка, па кад израчунате одаберете тачан одговор. Aко неко буде спријечен да ради (болестан, лоша интернет конекција или слично), радиће накнадно други тест или ће добити неки други задатак за оцјену.

Домаћи за сљедећу седмицу је да анализирајте анимације које вам шаљем у прилогу. Јављајте у групу или у коментарима ако шта није јасно.

https://phet.colorado.edu/sims/html/coulombs-law/latest/coulombs-law_sr.html

https://phet.colorado.edu/sims/html/capacitor-lab-basics/latest/capacitor-lab-basics_sr.html

https://phet.colorado.edu/sims/html/charges-and-fields/latest/charges-and-fields_sr.html

https://phet.colorado.edu/sims/html/balloons-and-static-electricity/latest/balloons-and-static-electricity_sr.html

https://phet.colorado.edu/sims/html/john-travoltage/latest/john-travoltage_sr.html

https://phet.colorado.edu/sims/html/ohms-law/latest/ohms-law_sr.html

https://phet.colorado.edu/sims/html/resistance-in-a-wire/latest/resistance-in-a-wire_sr.html

Предметни професор: Огњен Нинковић

Датум: 27.03. 2020. Редни број часа: 51 (12 h 40 min– 13 h 25 min)

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Контролни рад

Као што смо све договорили, контролни радимо преко сајта kahoot play. Контролни ћемо одрадити у 12h 45 min, због тога да би радили заједно са I3-1 (да се не преписује или слично). Тест садржи 21 питање са понуђеним одговорима. Скала за оцјењивање:

0 – 5 тачних одговора – недовољан (1)

6 – 10 тачних одговора – довољан (2)

11 – 14 тачних одговора – добар (3)

15 – 18 тачних одговора – врло добар (4)

19 – 21 тачних одговора – одличан (5)

Зависно од резултата, скала се може кориговати. Срећно!

Прије контролног можете да питате све што вам није јасно у вези градива до сад што смо радили.

Предметни професор: Огњен Нинковић

Датум: 30.03. 2020. Редни број часа: 52 (12 h 40 min– 13 h 25 min)

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Анализа контролног рада

На почетку часа ћемо анализирати контролни рад који смо урадили у петак 27.2.2020. године (ако имате питања слободно питајте), па настављамо даље.

Данас нам је планирано утвђивање градива. Дакле шта год није јасно што се тиче градива слободно пишите или у групу или приватно. Лабораторијску вјежбу коју смо почели у школи (провјера Омовог закона), би требало да завршите. Ако нисте стигли да измјерите, онда се могу узети подаци са анимације коју сам вам послао и уписати у табелу, а после на основу тих резултата нацртати график.

Задатак за сљедећи час: Уз анимацију коју вам прилажем у наставку, поновимо електричну струју и пробајте саставити струјно коло на анимацији. Потребно је када будете успјели (ако будете могли) да ми сликате како сте урадили и да ми укратко објасните. Поздрав

https://phet.colorado.edu/sims/html/circuit-construction-kit-dc-virtual-lab/latest/circuit-construction-kit-dc-virtual-lab_sr.html

Датум: 3.4. 2020. Редни број часа: 53 (10 h 10 min – 10 h 55 min)

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Омов закон за струјно коло

Извор електричне струје, потрошач и прекидач, међусобно повезани проводницима чине коло електричне струје или електрично коло.

Електромоторна сила омогућава кретање наелектрисаних честица у струјном колу. Дио струјног који је прикључен на полове електричног извора представља спољашњи дио струјног кола. У овом дјелу се налазе проводници, потрошачи, прекидачи… Под дејством електричног поља електрони се крећу кроз спољашњи дио струјног кола

strujno-kolo

Поред тога до кретања електрона долази и унутар извора електричне струје. Извор електричне струје представља унутрашњи дио струјног кола.

Цртежи на којима се помоћу симбола представљају електрични уређаји називају се електричне шеме.

2016-04-22_22-17-21

Електромоторна сила – разлика потенцијала на половима неоптеређеног извора струје узрокује електричну струју

Електрична струја коју ствара извор пролази кроз спољашњи дио  струјног кола, гдје наилази на отпорност R  и кроз унутрашњи дио струјног кола, гдје наилази на отпорност r. Отпорност r представља унутрашњу отпорност струјног кола. Ове две отпорности су везане редно.

Укупна отпорност струјног кола једнака је збиру спољашње и унутрашње отпроности:  R+r. Омов закон за цијело струјно коло гласи:

maxresdefault

Задатак: Само основне ствари препишите у свеску (болдирано) и формулу. Нема потребе да шаљете, прегледаћу накнадно свеску. Такође ћемо одрадити квиз (понављање градива из првог полугодишта), а најбоље ћу евидентирати.

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Кирхофова правила

Погледајте лекцију коју вам шаљем у наставку, Ако буде било нејасноћа дискутујемо у групи.

255 Kirhofova pravila

Задаћа: Завршите задатак који је дат на крају лекције.

Предметни професор: Огњен Нинковић

Датум: 13.4. 2020. Редни број часа: 57 (11 h 25 min– 11 h 55 min)

Наставна тема: Електростатика и електрична струја

Наставна јединица: Утврђивање градива. Квиз знања

Ако није нешто јасно у вези градива до сада, слободно питајте. После дискусије понављамо градиво уз квиз, гдје ћу све евидентирати, а најбоље наградити.

Leave a comment